lørdag 3. april 2010

Bli tilhenger


Invitasjonene detter inn i hopetall via Facebook. Bli med i gruppe, join cause og bli tilhenger.

Formålene er mange og mange er gode. Men de trenger ofte mer enn en tilhenger. En typisk tilhenger ( se bildet) henger bare på. Den gjør lite eller ingenting på egenhånd. Og lar andre dra lasset. Før Facebook kom på norsk het det "Become a fan", det kan oversettes med "bli en vifte". Det betegner også mange av medlemmene, de blåser i hva som skjer.
I Kristiansand kommer nye priser i bomstasjonene. Og gruppa kom på Facebook og passerte fort 20 000 medlemmer. Men da de begynte arrangere aksjoner og trengte folk var medlemmene spredd for alle vinder. Som illegale invandrere i en restaurantrazzia.
Veldedighet er blitt for lett. Et tastetrykk er nok, så er samvittigheten lettet igjen. Vi trenger levende mennesker som bryr seg og gjør noe. Ikke bare tasterykk. Slik som Dag Norbø gjør i saken om tiggere i Kristiansand. Han driver ikke noe korstog, som Per Sigurd Sørensen, men deltar i en korsvandring blandt tiggerne i byen. Han joiner ikke bare, han handler også.

Men jeg skjønner Sørensen. Det er vanskelig å komme gjennom Markens om dagen. De som er verst å komme forbi er disse blonde, unge piker med Colgatesmil som plutselig lyser opp 15 cm fra nesa mi; "Heeeeei, har du hørt om Redd Barna?". Det var lettere å kjøpe sigaretter på Ringveien Kiosk som 14-åring enn å komme forbi disse. Det er vel ikke min skyld alene at Ariane må legge seg sulten i kveld også...

Så forresten en sånn tåredryppende reklame om Zuki som må gå 7 mil daglig for å hente vann. Og tenker, burde hun ikke flytte?

Jeg prøver fortsatt samle mot til å hive en tjue-kroning i koppen til den fjonge fruen på benken på torvet. Hun som sitter der med sin Espresso Macchiato Cortado Chai latte fra Lauras.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar